torsdag 27. juni 2013

Første kontroll 27.06.2013

I dag har jeg vært på sykehuset og fjernet gipsen og tatt stingene.

 
Det ser ikke ut som mitt bein; hovent og fælt. Men operasjonssåret har grodd bra, ingen tegn til infeksjoner.
Så nå er jeg kvitt gipsen, og det føles riktig bra, og litt skummelt; nå er det ingen ting som beskytter beinet mot støt, så jeg må være forsiktig.
 
Jeg spurte om jeg skulle begynne hos fysioterapeut, men legen mente det ikke var nødvendig; Jeg kunne greie dette på egenhånd.
Jeg har ikke lov til å belaste beinet de neste 4 uker, men jeg skal strekke og bøye for å få tilbake bevegeligheten i leddet. Og jeg kan sette beinet i gulvet når jeg går på krykkjer, men jeg skal ikke ha tyngde på det.
Det hjelper på psyken å vite at nå er man over første hindring, og nå kan jeg gjøre noe selv for at det skal bli bedre.
Foreløpig er det veldig stivt og hovent, og jeg har problemer med å sette foten rett ned på gulvet. Jeg har tærne nedi, men problemer med å få satt helen ned.  Men det kommer seg nok.
 
Neste kontroll er om 4 uker, dvs i slutten av juli; da skal jeg også ta røntgenbilder.
 
Under operasjonen ble det satt inn en lang skrue som nesten går tvers igjennom det største beinet i leggen. Dette gjorde de fordi det beinet var kommet litt ut av stilling. Tre  måneder etter 1. operasjon så skal denne skruen opereres bort, det vil si rundt 10.september. Jeg spurte hvorfor; og fikk forklart at når jeg belaster beinet normalt igjen, så vil denne skruen knekke og det vil være ubehagelig.  Så det er først etter 2.operasjon at jeg kan belaste beinet normalt igjen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar