torsdag 25. juli 2013

6 ukerskontroll på sykehuset - 25.juli

I dag har jeg vært på kontroll på sykehuset; tatt røntgenbilde og vært inne hos legen.

Alt ser fint ut; den største leggbeinet er kommet godt på plass igjen takket være den lange skruen. Platen og de mindre skruene sitter også der de skal.

Jeg har nesten ingen smerter, men bevegeligheten er foreløpig noe begrenset. Jeg er fortsatt en del hoven.

I dag fikk jeg beskjed om at de skal fjerne den lange skruen siste uka i august. Da får jeg lokalbedøvelse, og det vil være gjort på 5 minutter ifølge legen.

Inntil da kan jeg bare belaste beinet maksimalt omkring 50% eller 30-40 kg eller inntil smertegrensen.  Ellers vil den lange skruen kunne knekke i to, og da får de ikke fjernet den.

Grunnen til at det kjennes ut som jeg har en jernring rundt ankelen når jeg prøver å bevege foten er den lange skruen.  Så det vil bli mye bedre når den er fjernet.

Jeg var også innom fysioterapeut Alex etterpå, og fikk noen øvelser jeg skulle gjøre:
1. Øve på å rulle på foten (slik man gjør når man går)
2. Heve hælene fra gulvet, så man står på "framfoten":  Dette gjør faktisk ganske vondt; her har jeg nok mye å hente.
3. Stå i en trapp med hælene utenfor og heve og senke.
4. Gå så masse jeg greier.

Jeg prøvde også å stå på en vekt med den vonde foten; Greide ikke å trykke ned mer enn mellom 20-30 kg, og da følte jeg at jeg belastet beinet mye. Så jeg kan nok belaste beinet mer enn jeg tror jeg kan.

Største problemet mitt nå er å tørre å stole på at beinet bærer.  Det vil nok hjelpe etter hvert som jeg gjør øvelsene.
Allerede i kveld syns jeg at jeg har kommet et steg videre; er blitt litt mer modig når det gjelder å belaste beinet.  Jeg kan stå på begge bein - med omtrent lik tyngde på hvert bein uten å støtte meg til krykkene (en liten seier!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar